O rómskej identite sa na Slovensku hovorí málo – a ak áno, často zjednodušene, skratkovito, cez stereotypy alebo predsudky. A predsa: rómska kultúra, jazyk, skúsenosť a pamäť sú súčasťou našich spoločných dejín. Rómovia nie sú „tí druhí“. Sú to naši susedia, kolegyne, študenti, autorky, pamätníci – a najmä ľudia s vlastným hlasom, ktorí si zaslúžia byť vypočutí.
V aktuálnom čísle časopisu Príbehy 20. storočia otvárame túto tému cez príbehy jednotlivcov aj celých komunít. Neprinášame len bolesť a krivdy – ale aj odolnosť, dôstojnosť a tvorivosť. A kladieme si pritom otázku: čo vlastne znamená byť spravodlivou spoločnosťou? Rómska identita nie je len rómska otázka. Nie je okrajovou témou – je zrkadlom našej schopnosti byť spravodlivou spoločnosťou. Pretože zmena sa začína, keď prestaneme hovoriť „oni“ a začneme hovoriť „my“. Je obrazom toho, či vieme hovoriť o spravodlivosti nie ako o ideáli – ale ako o každodennej praxi.
V časopise nájdete:
- Text Pala Lacka o tom, ako sa životy Rómov v bývalom Československu nemenili ani s režimami – vždy boli tlačení na okraj, zbavení práv, obmedzovaní a zabúdaní.
- Silnú reportáž Jána Púčeka o masovej poprave Rómov v Dubnici nad Váhom v roku 1945 – a o tom, prečo na mieste tejto tragédie dodnes nie je dôstojný pamätník.
- Skúsenosť Juraja Hipša o budovaní dôvery v školách, kde rozdiely nezmiznú nariadením, ale každodenným ľudským kontaktom.
- Text jazykovedkyne Jaroslavy Rusinkovej, ktorá ukazuje, že slová ako „Cigán“ či „Róm“ nie sú len pomenovania – ale aj nástroje moci, predsudkov a identity.
- Rozhovor s Janou Luptákovou, jednou z prvých rómskych učiteliek na Slovensku, o sile vzdelania, o prekonávaní predsudkov – a o tom, prečo sa spoločnosť obáva vzdelaných rómskych žien.
- Príbehy pamätníkov a pamätníčok, ktoré by nemali ostať zabudnuté a metodické listy pre školy, praktické materiály pre učiteľov a žiakov, ktoré pomáhajú preniesť tému rómskej identity do škôl a do diskusií. Umožňujú otvoriť citlivé otázky bezpečne a zrozumiteľne, ponúkajú námety na prácu s textami, diskusie aj tvorivé aktivity. Sú výborným nástrojom, ako prepájať minulosť s prítomnosťou a empatiu s vedomosťami.
Prvé číslo ročníka 2025 ilustroval Matúš Maťátko.
Technická špecifikácia:
ISBN: 8586025139717
Počet strán: 76
Toto číslo štvrťročníka si môžete kúpiť na NAŠOM ESHOPE TU